Ключови фрази
Иск за признаване уволнението за незаконно * възстановяване на длъжност * обезщетение за оставане без работа * незаконно уволнение * подбор * съкращаване на щата * атестация


Решение на Върховен касационен съд ІІІ г.о 5
Р Е Ш Е Н И Е

136

С., 30.05. 2012 година

В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А


Върховният касационен съд на Република България, Трето гражданско отделение, в открито съдебно заседание на двадесет и пети април, през две хиляди и дванадесета година, в състав:



ПРЕДСЕДАТЕЛ : КАПКА ЮСТИНИЯНОВА
ЧЛЕНОВЕ: Л. БОГДАНОВА
С. ДИМИТРОВА



при секретаря Райна Стоименова и в присъствието на прокурора като изслуша докладваното от съдията С. Д. гр.д. № 1151 по описа за 2011 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 290 и сл. ГПК.
Образувано е по касационна жалба на В. Т. В. от [населено място], чрез пълномощника си адв. Н. Х. от АК-Б., против въззивно решение № І-60 от 18.05.2011 г., постановено по в.гр.д. № 616/2011 г. на Бургаския окръжен съд, Гражданска колегия, с което е отменено решение № 197 от 16.02.2011 г. на Бургаския районен съд, постановено по гр.д. № 10325/2010 г. и са отхвърлени предявените искове за защита срещу незаконно уволнение от В. Т. В. срещу Държавна опера-Б., с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3, във връзка с чл. 225, ал. 1 КТ. Излагат се оплаквания за неправилност на решението, поради нарушение на материалния закон – чл. 329 КТ. Поддържа се, че при прекратяване на трудовото правоотношение с ищцата по чл. 328, ал. 1, т. 2 КТ работодателят не е изпълнил процедурата за извършен законосъобразен подбор по чл. 329 КТ, поради което се иска отмяна на решението и уважаване на исковете за защита срещу незаконно уволнение с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1-3 КТ.
Ответникът по касационната жалба Държавна опера – Б., представлявана от директора А. Т., в писмен отговор по чл. 287, ал. 1 ГПК, оспорва жалбата като неоснователна.
С определение № 118 от 31.01.2012 г. по настоящото дело е допуснато касационно обжалване на въззивното решение на основание чл. 280, ал. 1, т. 1 ГПК по въпроса за обхвата на съдебния контрол при преценката за спазване на законовите критерии по чл. 329 КТ при извършване на подбор от работодателя.
На този въпрос е даден отговор с Тълкувателно решение № 3 от 16.01.2012 г. по т.д. № 3/2011 г. на ОСГК на ВКС. Прието е, че преценката на работодателя по чл. 329, ал. 1 КТ – кой от работниците или служителите има по-висока квалификация и работи по-добре подлежи на съдебен контрол в производството по иск с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ, при упражняването на който съдът проверява основават ли се приетите от работодателя оценки на законовите критерии, съгласно чл. 329 КТ на действително притежаваните от работниците или служителите квалификация и ниво на изпълнение на възложената работа. Критериите по чл. 329 КТ имат обективни признаци и тяхното спазване е начин на упражняване на правото на подбор и правото на уволнение, което при спор се преценява от съда. Когато преценката е обективирана в писмен документ, същият представлява писмено доказателство и при оспорването му от уволнения работник или служител, истинността на установените в него обстоятелства подлежат на пълно доказване от работодателя чрез разпит на свидетели, или прилагане на други доказателствени средства с оглед установяване на действителните качества на участвалите в подбора.
Върховният касационен съд, състав на Трето гражданско отделение като провери правилността на въззивното решение на основание чл. 290, ал. 2 ГПК, намира следното:
С обжалваното решение са отхвърлени исковете, с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1-3 КТ - за отмяна на уволнението, извършено на основание чл. 328, ал. 1, т. 2 КТ, за възстановяване на заеманата преди уволнението длъжност и за присъждане на обезщетение за оставането на ищцата без работа през шестмесечния период на уволнението. Съдът е приел, че в случая работодателят е извършил законосъобразен подбор по чл. 329 КТ по критериите за по-добра работа и квалификация между служителите с еднородни трудови функции. Приел е, че при извършването на подбора работодателят е приложил еднакви критерии спрямо всички участници в подбора и е извършил комплексна оценка за професионалната подготовка и ниво на изпълнение на трудовите задължения като е спазил икономическите критерии за подбор – на работа да останат по-добрите работници и служители. Приел е, че професионалната квалификация обхваща не само образованието, но и знанията, уменията и сръчностите, съобразно изискванията за съответната длъжност и макар че ищцата е с по-високо образование от някои от оставащите на работа виолончелисти, тъй като предвид на поставените им оценки с индивидуални оценъчни протоколи на всеки един член от комисията по подбора, те се справят по-добре със задълженията си, имат отлична трудова дисциплина, проявяват по-голяма активност и по-добра работа в екип от нея, т.е. по-добри професионални качества и умения, поради което те са по-подходящи да останат на работа. Съдът е приел, че право на работодателя да определи кой работи по-добре и нивото на изпълнение на трудовите задължения от работника е въпрос на негова конкретна преценка, тъй като има наблюдение върху работата на всички и по отношение на тази преценка съдът не би могъл да замести работодателя.
Предвид дадения отговор на правния въпрос, по който е допуснато касационно обжалване, следва да се приеме, че въззивното решение е правилно. Правните му изводи относно законосъобразността на извършения подбор по см. на чл. 329 КТ съответстват на задължителната практика на ВКС, възприета в цитираното Тълкувателно решение № 3 от 16.01.2012 г. по т.д. № 3/2011 г. на ОСГК на ВКС. Независимо, че в мотивите си съдът е приел, че преценката на работодателя да определи кой работи по-добре и нивото на изпълнение на трудовите задължения от работника или служителя е по целесъобразност и не подлежи на съдебен контрол, той на практика е извършил такъв относно законосъобразността на подбора по чл. 329 КТ.
По делото е установено, че ищцата е била в трудово правоотношение с Държавна опера – Б. като „артист оркестрант - виолончело”, като със заповед на министъра на културата от 03.08.2010 г. числеността на персонала на операта е определена на 188 щатни бройки и на директора е разпоредено да извърши редукция на персонала в съответствие с разпоредбите на КТ, но не по-късно от 30.09.2010 г. Със заповед от 31.08.2010 г. на директора на Държавна опера – Б. е утвърдено новото щатно разписание, в сила от 01.09.2010 г., като съществуващите 84 щатни бройки в оркестъра са редуцирани до 69 щатни бройки като съкращението в щата обхваща 10 различни групи музиканти, обособени по отделни музикални инструменти. Със заповед № 210/24.08.2010 г. е съставена комисия за подбор по чл. 329 КТ, която е следвало да извърши атестация на служителите, разделени на структурни звена – групи с оглед спецификата на работата, която всяка отделна група извършва. Така за оркестъра служителите са били групирани в следните групи – виолончелисти, обои, кларинети, фаготи, тромпети и тромбони с оглед на различните музикални инструменти, на които свирят. Въз основа на заповедта, комисията е изработила и предоставила на работодателя персонални оценъчни листи по критериите, одобрени на консултациите със синдикалните ръководства като всеки един член на комисията е попълнил индивидуален и сборен формуляр за всеки един атестиран служител. При така изготвените атестации между оценените 8 броя виолончелисти ищцата е получила най-нисък брой точки – 94 заедно с още един служител, който е бил оценен с 82 точки, за което е съставена докладна записка от комисията по подбора на 30.08.2010 г., с която е извършено атестиране на 30 оркестранти, обособени по цитираните по-горе групи. На 11.10.2010 г. директорът е издал оспорената в настоящото производство заповед, с която е прекратил на основание чл. 328, ал. 1, т. 2 КТ трудовото правоотношение между държавната опера и ищцата, поради съкращаване на щата и извършен подбор. Заповедта е издадена в съответствие с изискванията на закона. Въз основа на нормативен акт работодателят е утвърдил ново щатно разписание, в което са намалели бройките за оркестранти. Налице е реално съкращаване на длъжността, заемана от ищцата. Същата е участвала в подбор, който е извършен в съответствие със законовите критерии по чл. 329 КТ. Служителите, които са съпоставени са оценени според критериите по чл. 329 КТ – квалификация и ниво на изпълнение на възложената работа. Обективното съответствие между притежаваните от ищцата качества и получената оценка се установява от протокола за подбор и тъй като липсват данни, които да сочат на обективно несъответствие между тази оценка и реалните качества на ищцата, както и на недобросъвестно упражняване на правата по трудовото правоотношение от страна на работодателя/злоупотреба с права с оглед чл. 8 КТ/, съдът приема извършеният подбор за законосъобразен.
При описаните данни правилно въззивният съд е приел, че е спазен чл. 329 КТ и извършеният подбор от работодателя е законосъобразен и предявеният иск с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ, както и обусловените от него искове с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 2 и т. 3 КТ са отхвърлени като неоснователни, поради което обжалваното решение като постановено в съответствие със събраните по делото доказателства, правилно приложение на материалния закон и в синхрон със задължителната съдебна практика по приложението на чл. 329 КТ, следва да бъде оставено в сила, а касационната жалба следва да бъде оставена без уважение като неоснователна, тъй като не са налице касационните основания по чл. 281, т. 3 ГПК.
При този изход на спора, на ответника по жалбата не следва да се присъждат разноски за касационното производство, тъй като такива не са поискани, а и липсват данни да са направени.
По изложените съображения и на основание чл. 293, ал. 1 ГПК, Върховният касационен съд, състав на Трето гражданско отделение,

Р Е Ш И:

ОСТАВЯ В СИЛА въззивно решение № І-60 от 18.05.2011 г., постановено по в.гр.д. № 616/2011 г. на Бургаския окръжен съд, Гражданска колегия.
Решението е окончателно.

ПРЕДСЕДАТЕЛ :


ЧЛЕНОВЕ :