Ключови фрази
Обжалване на решение на дисциплинарната комисия на Камарата на частните съдебни изпълнители * дисциплинарно производство по Закона за частните съдебни изпълнители


Р Е Ш Е Н И Е № 427
София, 20.01.2012 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Върховен касационен съд на Република България , Трето гражданско отделение в открито заседание на пети декември две хиляди и единадесета година, в състав :

ПРЕДСЕДАТЕЛ: НАДЯ ЗЯПКОВА
ЧЛЕНОВЕ: ЖИВА ДЕКОВА
ОЛГА КЕРЕЛСКА

При участието на секретаря Северина Толева и като изслуша докладваното от съдията КЕРЕЛСКА гр.д.№ 1246/2010 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 73 от Закона за частните съдебни изпълнители.
Образувано е по жалба на Министъра на правосъдието срещу решение от 14.06.2011 год. на Дисциплинарната комисия на К. на частните съдебни изпълнители по дисциплинарно дело №3/2011 год., с което на осн. чл. 68,ал.1т.1 ЗЧСИ на ЧСИ М. М. , рег. №768,район на действие Окръжен съд – Сливен, е наложено дисциплинарно наказание „порицание”.
В жалбата се правят оплаквания за неправилност на обжалваното решение на дисциплинарната комисия поради неправилно третиране на доказателствата по делото , неправилно приложение правилата на доказателствената тежест във връзка с установяване на нарушенията по т. 2,5,7 и 8 от отправеното до КЧСИ искане на МП за налагане на дисциплинарно наказание , липса на произнасяне досежно определени нарушения в искането, несъобразяване с тежестта на установените нарушения. Иска се наложеното наказание да бъде изменено като се съобрази тежестта на извършените нарушения или решението да бъде отменено и делото да се върне на постановилия го състав за ново произнасяне.
Ответницата по жалбата ЧСИ М. С. М. , чрез адв. Г., оспорва жалбата във възражение и писмена защита по делото .
Ответникът Камара на частните съдебни изпълнители на РБ оспорва жалбата чрез юрк. М. М. в писмен отговор по делото.
Върховният касационен съд, състав на 3-то г.о., приема следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 73,ал.2 ЗЧСИ , от страна, която е легитимирана да обжалва и срещу акт, подлежащ на обжалване пред ВКС съгл. чл. 73,ал.1 ЗЧСИ, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество частната жалба е основателна.
Съображенията за това са следните:
Дисциплинарното производство пред Дисциплинарната комисия на К. на ЧСИ е било образувано по искане на Министъра на правосъдието с оглед правомощията му по чл. 70,ал.1 ЗЧСИ . Искането е направено въз основа на констатациите на извършена тематична финансова проверка по плана за дейността на Инспектората на Министъра на правосъдието по ЗСВ през второто полугодие на 2010 год. като предмет на проверката са били изпълнителни дела №20097680400004, №20097680400030, №20097680400032, №20097680400036, №20097680400066, №20097680400143, №20097680400254, №20097680400385, №20097680400491, №20097680400624 по описа на ЧСИ М. С. М..
Искането е за налагане на дисциплинарно наказание за изрично изброени в 8 /осем/ пункта нарушения на изискванията на материалния закон за кантората, служебния архив и водене на счетоводството , както и на устава на КЧСИ.
За да постанови своето решение дисциплинарният състав на дисциплинарната комисия на КЧСИ на Република България е приел, че по т.1 и 6 от Искането, нарушение не е извършено, доколкото по делото е установено , че ЧСИ използва в работата си програмен продукт , съобразен с Наредба № 4 за служебния архив на ЧСИ и издаването на сметките по чл. 79 от ЗЧСИ се извършва автоматизирано.
По т.2,5, 7 и 8 от Искането на МП е прието, че по делото липсват доказателства за това, че постъпилите по няколко изпълнителни дела суми не се протоколират надлежно с пълен опис , респ. че счетоводните записвания в регистър „касова книга” не се извършват по законоустановения ред, че длъжника е натоварван с неначислени или събрани авансово от взискателя такси и че ЧСИ не е въвел система за всеобхватно счетоводно отчитане на дейността си по реда на ЗСчетоводството . С оглед на това дисциплинарния състав е приел, че тези нарушения не са установени по делото.
Относно касовото теглене на суми от специалната сметка за изплащане в брой на взискателите , в случаите, когато последните не притежават банкова сметка е прието твърдението на ЧСИ, че тази практика е преустановена. Прието за установено е нарушението визирано в т.4 от искането, а именно, че на 12.01.2009 год. ЧСИ М. е изтеглила в брой сума в размер на 22 213,82 лв. от наличността по сметката , по която се начисляват лихвите върху средствата по специалната сметка , която сума е съхранявана в касата към момента на проверката. Това според дисциплинарната комисия представлява нарушение на нормативно определения ред за разпореждане със наличността от тази сметка. При определяне на съответстващото наказание като смекчаващо вината обстоятелство дисциплинарния състав е приел това, че изтеглените суми са били възстановени по сметката , както и че на ЧСИ не е налагано друго дисциплинарно наказание.
Неоснователно е оплакването в жалбата за неправилно разпределение на доказателствената тежест от дисциплинарния състав разгледал дисциплинарното дело .Настоящият състав на ВКС споделя разбирането, че вносителят на искането за налагане на дисциплинарно наказание следва да установи обстоятелствата, очертаващи фактическия състав на твърдяните от него нарушения. Последното произтича от общата разпоредба на чл. 154 ГПК, според която всяка страна следва да установи фактите, на които основава своите искания или възражения.Доколкото законът / ЗЧСИ или друг нормативен акт/ не предвижда правило, което да размества доказателствената тежест, следва да се приеме , че в тежест на Министъра на правосъдието като вносител на искането за налагане на дисциплинарно наказание, е да представи доказателства за съответните нарушения.В случая законът не придава обвързваща доказателствена сила на фактическите констатации, направени в доклада за извършена тематична финансова проверка. За сравнение такава разпоредба се съдържаше в чл. 301 ГПК /отм./ по отношение на констатациите в актовете за начет като въведената презумпция за истинност на тези констатации до доказване на противното разместваше доказателствената тежест в процеса.
С оглед на това , доколкото извън доклада за извършената финансова проверка, доказателства за нарушенията по пункт 2,5,7 и 8 от искането не са представени , дисциплинарната комисия правилно е приела, че същите не са установени и съответно за тях не следва да се ангажира дисциплинарната отговорност на ЧСИ.
Дисциплинарната комисия неправилно е приела обаче, че нарушенията по т.1 и 6 от Искането не са извършени, доколкото по делото е установено, че ЧСИ ползва програмен продукт , съобразен с Наредба №4 за служебния архив на ЧСИ, и че издаването на сметките по чл.79 ЗЧСИ се извършва автоматизирано. Съгл. т.1 от Искането, в дневника на извършените действия не е отразявано начисляването на такси и допълнителни разноски съгласно Тарифата за таксите и разноските към ЗЧСИ в съответствие с т.4 от Указания за попълване на Приложение №4 към чл. 9 ,ал.4 от Наредба №4 за служебния архив на частните съдебни изпълнители, а съгл. т.6 от Искането – ЧСИ М. не е спазвала точно указанията за попълване на сметките по реда на чл. 79 ЗЧСИ, дадени в приложение №6 от Наредба №4/2006 год. на МП като в полето „Действие” е изписвала бланкетно общото наименование на действието без да посочва отделното конкретно действие, за което се начислява таксата.
Обстоятелството, че в дейността си ЧСИ ползва програмен продукт , не я освобождава от спазване на сочените нормативни изисквания като при попълване на сметката по чл. 79 ЗЧСИ за начислените такси и допълнителни разноски по Тарифата за таксите и разноски към ЗЧСИ освен отразяването на таксите и разноските по вид, / „начислени такси”, „начислени допълнителни разноски”, „ приети разноски”/, следва да се посочи основанието за тяхното начисляване или приемане и размерите им. Същевременно начисляването на таксите и допълнителните разноски следва да се отразяват в дневника на извършените действия по чл. 22,ал.2, т.4 от ЗЦСИ и то в момента на съставянето на сметката по чл. 79 ЗЧСИ. Когато в сметката се отразява събиране на определена такса следва да се посочва конкретно за какво действие същата се събира. Неизпълнението на тези изисквания представлява нарушение на ЗЧСИ и издадените във връзка с неговото приложение подзаконови нормативни актове.
В съответствие със събраните по делото доказателства е констатацията на Дисциплинарната комисия за извършено нарушение по т.4 от Искането.
Същевременно основателно е оплакването в жалбата , че Дисциплинарната комисия не е изложила съображения относно нарушението по т.3 от Изложението относно констатирано нарушение на чл.4,5 и 6 от Наредба №6/30.05.2006 год. на МП и БНБ, доколкото частният съдебен изпълнител не е изчислявал размера на дължимите лихви по специалната сметка към деня на всяко нареждане за плащане и не е превеждал лихвата на взискателя , респ. длъжника. Това нарушение следва да се приеме за установено, доколкото за неговото съществуване е направено признание в направеното от ЧСИ М. „Становище във връзка с изготвения от „Доклад за извършена финансова проверка” – виж т.1.3 от същото, вх. №209/22.02.2011 год. , стр.26 от делото.
При тези данни , Върховният касационен съд счита, че наложеното наказание „порицание”, което е най- лекото от предвидените в текста на чл. 68 ЗЧСИ дисциплинарни наказания, не съответства на броя и тежестта на установените нарушения в дейността на ЧСИ М.. Като отчита и обстоятелството, че до сега ЧСИ М. не е била дисциплинарно наказвана съдът намира, че адекватното дисциплинарно наказание следва да бъде следващото по тежест, а именно „глоба” , която определя в размер на 1000 лв. При определяне на това наказание съдът взема предвид и крайните изводи в доклада на държавния финансов инспектор Р. В. извършил тематичната финансова проверка, относно това , че в основната си част дейността на ЧСИ М. М. през 2009 год. е осъществявана в съответствие с нормативните изисквания , както и не са установени данни за накърнени интереси , причинени вреди и злоупотреби от нейните действия като ЧСИ.

Мотивиран от горното, Върховният касационен съд, състав на 3-то г.о.
Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ решение от 14.06.2011 год. на Дисциплинарната комисия на К. на частните съдебни изпълнители по дисциплинарно дело №3/2011 год., с което на осн. чл. 68,ал.1,т.1 ЗЧСИ на ЧСИ М. С. М. , рег. №768, район на действие Окръжен съд – Сливен, е наложено дисциплинарно наказание „порицание” и вместо него
ПОСТАНОВЯВА:
На осн. чл. 68,ал.1,т.2 ЗЧСИ налага на ЧСИ М. С. М. , рег. №768, с район на действие Окръжен съд – Сливен дисциплинарно наказание „глоба” в размер на 1000 лв.
РЕШЕНИЕТО е окончателно.


ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: