Ключови фрази
ОБЩООПАСНИ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ * причиняване на смърт по непредпазливост в транспорта * съкратено съдебно следствие * индивидуализация на наказание

РЕШЕНИЕ

РЕШЕНИЕ

N 165

 

София, 31 март 2009 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Върховният касационен съд на Република България, второ наказателно отделение, в съдебно заседание на двадесет и пети март..................…..................две хиляди и девета година в състав: 

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: Румен Ненков............................

                                                        ЧЛЕНОВЕ: Лиляна Методиева....................

                                                                             Биляна Чочева...........................

при секретар..............…...........Кр.Павлова.........................................и в присъствието

на прокурора.............…...........Ат.Гебрев.................................изслуша  докладваното

от председателя(съдията).......Р.Ненков............…...……...........…….............................

наказателно дело № 119/2009 година.

С присъда № 16 от 24.09.2008 г. по н.о.х.д. № 204/2008 г. на Кърджалийския окръжен съд е постановено:

А) Подсъдимият Д. А. М. е признат за виновен в това, че на 27.03.2008 г. в гр. М., при управление на моторно превозно средство – лек автомобил “Мерцедес” с рег. № К* нарушил правилата за движение по чл. 21 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), като при законово ограничение на скоростта до 50 км./час е управлявал автомобила със скорост 105-110 км./час, и по непредпазливост причинил смъртта на Г. Л. Ш. и средни телесни повреди на М. И. Б. , А. Г. О. и Т. И. Б., поради което и на основание чл. 343, ал. 4 във вр. с ал. 3, б. “б”, предл. 1 във вр. с ал. 1 във вр. с чл. 342, ал. 1 във вр. с чл. 55, ал. 1, т. 1 НК е осъден на две години лишаване от свобода при първоначален “лек” режим на изтърпяване, като по обвинението за наличието на други нарушение на правилата за движение, намиращи се в причинна връзка с инкриминирания съставомерен резултат, подсъдимият е признат за невинен и оправдан;

Б) На основание чл. 343г във вр. с чл. 37, ал. 1, т. 7 НК подсъдимият М е лишен от право да управлява МПС за срок от четири години, считано от отнемане на свидетелството за правоуправление;

В) Определено е какво да стане с веществените доказателства и са възложени разноските по делото.

С въззивно решение № 303 от 15.12.2008 г. по в.н.о.х.д. № 585/2008 г. на Пловдивския апелативен съд първоинстанционната присъда е изменена като деянието е преквалифицирано по чл. 343, ал. 3, б. “б”, предл. 1 във вр. с ал. 1, б. “в” във вр. с чл. 343, ал. 4 НК и е потвърдена в останалата й част.

Срещу въззивното решение са подадени две касационни жалби – от адвокат Н, в качеството му на упълномощен защитник на подсъдимия Д, и от адвокат В, в качеството му на повереник на частните обвинители М. Б. , Т. Б. и А. О.

В жалбата на защитника е посочено касационното основание “явна несправедливост” на наложеното наказание. Направено е искане касационният съд да упражни правомощието си по чл. 354, ал. 2, т. 3 НПК като отложи неговото изпълнение при условията на чл. 66, ал. 1 НК.

В жалбата на повереника е посочено същото основание, но се иска касационната инстанция сама да увеличи размера на наказанието “лишаване от свобода”.

Чрез повереника си (адв. Евгениев) частните обвинители Н. Г. П. и М. Г. Ш. са изразили становище, че обжалваното въззивно решение следва да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

Представителят на Върховната касационна прокуратура също е дал заключение, че касационните жалби са неоснователни.

Върховният касационен съд, второ наказателно отделение, като обсъди доводите на страните и извърши проверка в пределите по чл. 347, ал. 1 НПК, намери и двете касационни жалби за неоснователни по следните съображения:

По касационната жалба на защитника на подсъдимия Д:

Производството пред първостепенния съд е протекло при спазване на реда по глава Двадесет и седма от НПК за съкратено съдебно следствие по чл. 373, ал. 2 във вр. с чл. 372, ал. 4 във вр. с чл. 371, т. 2 НПК. Така както и предходните инстанции, настоящият касационен състав е обвързан с признатите от подсъдимия фактически констатации, отразени в обстоятелствената част на обвинителния акт.становено е, че съставомерният престъпен резултат не се намира в причинна връзка с други съществени, странични фактори, освен с това, че при разрешена скорост в условията на населено място от 50 км/час подсъдимият Д е управлявал собствения си автомобил “Мерцедес” със скорост между 1 км/час. Опасявайки се да не застраши попътно движещи се около банкета на пътя пешеходци, вместо да намали скоростта, решил да се изнесе вляво. В резултат на прекомерната скорост обаче загубил контрола върху превозното средство и навлязъл в платното за насрещно движение, където катастрофирал челно в правомерно движещ се микробус “Фолксваген”. От удара последвала смъртта на едно лице и средни телесни повреди на още трима души, пътуващи в микробуса.

По отношение на дееца са установени смекчаващи отговорността обстоятелства – чисто съдебно минало и липса на административни наказания по Закона за движение по пътищата. Вярно е също така, че е признал вината си още на досъдебното производство, но този факт не следва да се надценява, тъй като поначало всички надлежно събрани доказателства еднопосочно и без противоречия са подкрепяли предявеното обвинение. Посочените смекчаващи обстоятелства не са били нито многобройни, нито някое от тях е имало изключителен характер, за да предпоставят сами по себе си приложението на чл. 55 НК, дори и без провеждането на съкратено съдебно следствие. Така или иначе подсъдимият основателно е ползвал по-благоприятното материалноправно третиране, визирано в чл. 373, ал. 2 НПК, поради което наказанието “лишаване от свобода” е индивидуализирано с една година под законоустановения минимум. Този размер е съответен на чл. 36 НК, а и в тази насока касационната жалба не съдържа оплаквания.

На обсъждане подлежи въпросът дали за постигане на целите на наказателната репресия и преди всичко за поправянето на осъдения не е наложително реалното изтърпяване на санкцията “лишаване от свобода” в предвидените за това места. Настоящият касационен състав споделя напълно съображенията на предходните инстанции, довели да крайния извод, че в конкретния случай приложението на института на условното осъждане е нецелесъобразно.

Степента на обществена опасност на личността на подсъдимия следва да се преценява и с оглед на съдържанието на инкриминираното деяние. Само по себе си управлението на едно мощно моторно превозно средство в градски условия със скорост над два пъти по-висока от позволената от закона сочи на граничеща с наглост показност, дръзка самонадеяност и безразличие към опазването на живота и здравето на другите участници в движението. От значение е и обстоятелството, че жертви на това брутално поведение на виновния водач са станали абсолютно невинни граждани, които с нищо не са допринесли за настъпването на вредоносните последици. Отлагането на изпълнението на наказанието при условията на чл. 66, ал. 1 НК би било неоправдано от гледна точка на необходимостта от по-трайно и по-интензивно превъзпитателно въздействие върху престъпния деец.

На още по-силно основание условното осъждане не би било в съзвучие с необходимостта от ефективно възпитателно и предупредително въздействие спрямо другите членове на обществото. В края на краищата общоизвестно е, че в резултат на зачестилите случаи на тотално пренебрежение към правилата за безопасно движение и безразсъдното управление на мощни превозни средства масово се отнемат човешки животи и трайно се уврежда здравето на много хора. При този ръст и динамика на подобни посегателства едно от средствата за противодействие е и наказателната репресия, която не бива да бъде неоправдано снизходителна.

По касационната жалба на частните обвинители М. Б. , Т. Б. и А. О.

Поначало се иска касационната инстанция сама да увеличи размера на наложеното наказание “лишаване от свобода”, въпреки че изобщо не разполага с такова правомощие. Така или иначе обаче санкциите, така както са определени, са балансирани и достатъчни за постигане на възпитателните и предупредителните цели, посочени в чл. 36 НК. Затова в случая не се налага още по-интензивна наказателна репресия.

По гореизложените съображения и на основание чл. 354, ал. 1, т. 1 НПК Върховният касационен съд, второ наказателно отделение,

Р Е Ш И :

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 303 от 15.12.2008 г. по в.н.о.х.д. № 585/2008 г. на Пловдивския апелативен съд, с което е осъществена въззивна проверка на присъда № 16 от 24.09.2008 г. по н.о.х.д. № 204/2008 г. на Кърджалийския окръжен съд.

ОСЪЖДА подсъдимият Д. А. М. ЕГН – 6402102408 да заплати на частните обвинители М. Г. Ш. ЕГН – 5407306655 и Н. Г. П. ЕГН – 7701316650 разноските за настоящата касационна инстанция в размер на 300 (триста) лева – възнаграждение на повереник.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ЧЛЕНОВЕ: 1.

2.

ОСОБЕНО МНЕНИЕ на съдия Биляна Чочева по наказателно дело № 119/2009 г. по описа на ВКС на РБ

 

                Не споделям становището на мнозинството в частта, в която се отказва приложението на чл. 66 ал. 1 от НК по повод извършено от подсъдимия деяние по чл. 343 ал. 3, б. „б”, вр. ал. 4 от НК, за което му е било наложено наказание 2 години лишаване от свобода.

                Основните съображения на мнозинството се свеждат до нецелесъобразност на условното осъждане поради високата степен на тежест на инкриминираното деяние с оглед неговото съдържание – управление на мощно МПС със скорост от порядъка на 105-110 км./ч. при позволени 50 км./ч. в градски условия („което граничи с наглост, дръзка самонадеяност и безразличие към опазване живота и здравето на другите участници в движението”) и причиняването на съставомерните резултати върху абсолютно невинни граждани, които не са имали принос за настъпването им.  Затова се отчита, че по отношение на дееца е нужно по-трайно и по-интензивно превъзпитателно въздействие, което не може да бъде постигнато с приложението на чл. 66 ал. 1 от НК.  Освен това по този начин не би се обезпечила и генералната превенция при настоящия ръст и динамика на подобен вид посегателства.

                Намирам, че изложените съображения не служат за оправдаване на отказ за прилагане на чл. 66 ал. 1 от НК.  Движението с неразрешената за градски условия скорост (чл. 21 ал. 1 от ЗДвП) всъщност е относимо към онова нарушение на правилата за движение, което е във връзка със съставомерните резултати и то служи за квалифициране на деянието като престъпление.  Вярно е, че величината на скоростта от 105-110 км./ч. има значение при оценката за тежестта на конкретното деяние и на общо основание може да се отчита за отегчаващо обстоятелство.  Броят на жертвите или пострадалите с телесни увреждания също не е без значение.  При всички случаи обаче, индивидуалната тежест на деянието, обусловена от вида и характера на допуснатото нарушение на правилата за движение в комбинация с броя и тежестта на съставомерните резултати, е един от множеството фактори, които са релевантни за определяне на наказанието, респ. и за преценката относно приложимостта на чл. 66 от НК.  Другите – за вината под формата на непредпазливост, относно личността на дееца извън деянието, които в случая са изцяло положителни, както и отношението му към това деяние в хода на процеса, също имат своето влияние (но са били напълно пренебрегнати), макар точно те да имат голямо значение за формиране на извода дали той следва да бъде изолиран в затворническа среда и да търпи ефективно наказание или в същата степен не само неговото поправяне, изведено като основна цел в чл. 66 ал. 1 от НК, но и останалите цели по чл. 36 от НК могат да бъдат успешно постигнати.

Деянието действително е тежко, но непредпазливо и за него е било наложено наказание лишаване от свобода за срок от 2 години.  То е изолирана проява в житейски път на подсъдимия.  Деецът е неосъждан, с положителни характеристични данни, не е бил санкциониран за други, съотносими към предмета на престъплението, нарушения по ЗДвП.  Демонстрирал е критичното си отношение, а фаталният инцидент, при който са били увредени пострадалите и последвалия съдебният процес явно са предизвикали поправителен ефект.  Затова ми е невъзможно да се съглася, че неговото поправяне, което е изведено като основна цел в текста на чл. 66 от НК и без да се пренебрегват останалите, е единствено възможно чрез изолация в затворническа среда.  Намирам, че в същата степен, при това едновременно, всички цели на чл. 36 от НК могат да бъдат реализирани с отлагане изпълнението на наказанието за максимално предвидения 5 годишен срок.  От друга страна считам, че изтъкнатата опасност като водач с оглед вида и характера на нарушението, касаещо режима на скоростта, която допълнително и без сериозни аргументи е пресилена и доближена до евентуален умисъл, може ефективно да бъде преодоляна с по-висок срок на лишаването от правоуправление.  Обратното, както е прието от мнозинството, води до обезмисляне съществуването на чл. 66 ал. 1 от НК, толериране на откази за прилагането му при деяния с тежки резултати, какъвто разум не е вложен от законодателя, както и по-важното – до акцентиране върху онзи аспект от наказанието, свеждащ се само до възмездие и гола превенция при игнориране на другия аспект – за легитимиране на хуманната идея за превъзпитание.

По изложените съображения подписах касационното решение с особено мнение.

 

Съдия Биляна Чочева: