Р
Е Ш Е Н И Е
№ 204
София, 29.03. 2010г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Върховният касационен съд на Република България, състав на Четвърто
гражданско отделение, в открито съдебно заседание на шестнадесети март две
хиляди и десета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СТОИЛ СОТИРОВ
ЧЛЕНОВЕ:
БОЙКА ТАШЕВА
МИМИ ФУРНАДЖИЕВА
при
участието на секретаря Борислава Лазарова, изслуша докладваното от съдия Б.Ташева
гр.
дело № 229 по описа за 2009г. и за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по чл.290 от ГПК, образувано по касационната жалба на адвокат Х като процесуален представител на К. с. Ж., Сливенска община, срещу въззивното решение на Сливенския окръжен съд от 25. ХІІ.2008г. по гр.д № 502/2008г., касационно обжалване на което е допуснато на основание чл.280 ал.1 т.2 от ГПК с определение № 696 от 06.VІІ.2009г. поради наличие на противоречива практика по въпроса за разграничаване правомощията на Общ. С по чл.21 ал.1 т.2 от ЗМСМА при одобряване на структурата на общинската администрация и правомощията на кмета при утвърждаване на длъжностно разписание по чл.11 от Наредбата за прилагане на ЕКДА.
Ответницата по касационната жалба Й. Д. К. от с. Ж. е заела становище за нейната неоснователност. Претендира разноски.
ВКС на РБ, състав на ІV ГО, намира, че касационната жалба, съдържаща оплаквания за необоснованост и незаконосъобразност – касационни основания по чл.281 т.3 от ГПК, е основателна. За да достигне до този извод, съдът съобрази следното:
С атакуваното решение Сливенският окръжен съд е отменил решението на Сливенския РС от 23.V.2008г. по гр.д. № 90/2008г. и вместо него е постановил друго, с което е уважил предявените от Й. Д.. К. срещу К. с. Ж. искове с правно основание чл.344 ал.1 т.1 – 3 от КТ.
За да постанови решението, въззивният съд е приел, че страните са били в безсрочно трудово правоотношение за длъжността „главен специалист” в К. с. Ж., което със заповед № 263/29. ХІ.2007г. е прекратено на основание чл.325 т.12 от КТ поради определяне на длъжността за заемане от държавен служител, считано от 01. ХІІ.2007г. Прието е, че уволнението е незаконно. Новото щатно разписание, в сила от 01. ХІІ.2007г., в което за кметството са определени две бройки за длъжността “мл.експерт” – една за заемане по служебно правоотношение и една за заемане по трудово правоотношение, е утвърдено от кмета на Община С., като няма решение за изменението му, взето от Общинския съвет /ОС/. А по силата на чл.21 ал.1 т.2 от ЗМСМА определянето на вида и броя на длъжностите в общинската администрация е от изключителна компетентност на ОС. Кметът няма правомощие да одобрява щатните разписания и да ги изменя, вкл. чрез съкращение на отделни щатни бройки или длъжности. С оглед на това не е възникнало основанието за уволнение по чл.325 т.12 от КТ.
По разрешения с представеното с изложението влязло в сила решение № 1678/2003г. на ВКС на РБ, състав на ІІІ ГО, по гр.д. № 978/2002г. въпрос, че при определяне на длъжността за заемане от държавен служител трудовото правоотношение на заемащото я до този момент лице се прекратява както при назначаването му на същата длъжност по служебно правоотношение, така и при отказ за издаване на акт за назначаването му за държавен служител, въззивният съд не се е произнесъл с атакуваното решение.
Според решение № 231/20.ІІ.2004г. по гр.д. № 1267/2002г. на ВКС на РБ, състав на ІІІ ГО, общинският съвет изготвя структурата на общинската администрация, а въз основа на това негово решение няма пречка кметът да изготви щатното разписание за конкретните длъжности в утвърдените от ОбС дирекции, отдели и сектори съобразно посочените задачи на всеки от тях и числеността им.
Според решение № 531/19.V.1999г. по гр.д. № 532/1998г. на ВКС на РБ, ІІІ ГО, кметът няма право да утвърждава щатните бройки за отделите и управленията, нито да прави изменения в щатното разписание. Това решение е неприложимо в случая, тъй като с него посоченият въпрос е разрешен въз основа на нормативната база преди приемането през 1998г. на Закона за администрацията /ЗА/ и през 1999г. на Закона за държавния служител /ЗДСл./.
С решение № 550/15.V.2003г. на състав на ВКС, по което е прието, че основанието за прекратяване на трудов договор по чл.325 т.12 от КТ е налице от момента, в който е прието валидно решение от компетентния орган за определяне на съответната длъжност за заемане от държавен служител, от който момент може да бъде прекратено и трудовото правоотношение със служителя, заемал дотогава длъжността, не е разрешен въпрос кой е компетентния орган за утвърждаване на щатно разписание.
По поставения материалноправен въпрос ВКС на РБ, състав на ІV ГО, намира за правилно разрешението, дадено в решение № 231/20.ІІ.2004г. по гр.д. № 1267/2002г. на ВКС на РБ, състав на ІІІ ГО.
Съгласно чл.21 ал.1 т.2 от ЗМСМА общинският съвет одобрява общата численост на персонала и структурата на общинската администрация в общината, района и кметството по предложение на кмета на общината. По силата на чл.1 ал.1 и ал.3 и чл.4 и следващите от ЗА структурата на администрацията е нейното устройство, изразяващо се в организирането й в дирекции, отдели и сектори, като според дейностите, извършвани при подпомагане на органа на държавна власт, те се разпределят в обща и специализирана администрация.
Съгласно чл.19 ал.3 т.2 от ЗА кметът на община е териториален орган на изпълнителната власт. При осъществяване на своите правомощия той се подпомага от общинска администрация /чл.34, чл.36 и чл.38 от ЗА/. По аргументи от тези разпоредби кметът е ръководител на общинската администрация, а по силата на чл.44 ал.1 т.3 от ЗМСМА той е и орган по назначаването на служителите в нея. Дейността на администрацията се осъществява от държавни служители и лица, работещи по трудово правоотношение, чрез заемането на длъжности, чиито наименования се определят в Единния класификатор на длъжностите в администрацията /ЕКДА/. В класификатора се посочват и разпределението на длъжностите в длъжностни нива, минималните изисквания за заемането на длъжност и видът на правоотношението, по което тя се заема – чл.12 и чл.13 от ЗА. По силата на чл.2 ал.3 от ЗДСл. и чл.11 ал.1 и ал.2 от Наредбата за прилагане на ЕКДА, приета с ПМС № 47/2004г. на основание чл.13 ал.1 от ЗА и чл.2 ал.2 от ЗДСл. /виж пар.7 от постановлението/, длъжностното разписание, в което се определят конкретните длъжности, които ще се използват в администрацията, в т.ч. и по вид правоотношение /по аргумент от чл.2 ал.1 от Наредбата за прилагане на ЕКДА/, се утвърждава от органа по назначаването, съответно от ръководителя на администрацията, съгласно приложение № 1 към Наредбата. Следователно в правомощията на кмета е утвърждаването и изменението на длъжностното разписание, включително на вида и броя на необходимите длъжности за изпълнение на определена работа и на вида на правоотношението, по което те се заемат, в рамките на определените от Общинския съвет структура на общинската администрация и обща численост на персонала в нея.
По основателността на касационната жалба:
С оглед на изложените съображения се налага извод, че приетото в разглеждания случай за безспорно установено изменение на длъжностното разписание на общинската администрация в кметствата, при липсата на данни, а и на твърдения, то да е засегнало структурата на администрацията и максималната обща численост на персонала, което изменение е послужило като основание за уволнението на ищцата, е извършено от компетентния за това орган – кметът на Община С.. Като е приел противното, въззивният съд е приложил неправилно материалния закон. Ето защо постановеното решение следва да бъде отменено и делото да се върне на същия съд за ново разглеждане от друг негов състав с произнасяне и по останалите релевирани от ищцата в исковата й молба доводи за незаконност на уволнението на основание чл.293 ал.3 от ГПК, както и по претендираните за настоящата инстанция разноски /чл.294 ал.2 от ГПК/.
Водим от горното Върховният касационен съд, състав на Четвърто ГО,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯВА решението на Сливенския окръжен съд, ГО, № 284 от 25. ХІ.2008г. по гр.д. № 502/2008г. и ПОСТАНОВЯВА:
ВРЪЩА делото на същия съд за ново разглеждане от друг негов състав.
Решението не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: