Ключови фрази
Иск за изплащане на трудово възнаграждение * задължение на работодателя за начисление и изплащане на трудово възнаграждение * неизплатено възнаграждение * общинска длъжност

Р Е Ш Е Н И Е

№ 247
гр.София, 12.07.2013г.

в името на народа


Върховният касационен съд на Република България, гражданска колегия, четвърто отделение, в открито съдебно заседание на тринадесети юни през две хиляди и тринадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА ЦАЧЕВА
ЧЛЕНОВЕ: АЛБЕНА БОНЕВА
БОЯН ЦОНЕВ
при секретаря Стефка Тодорова, като изслуша докладвано от съдията Албена Бонева гр.дело № 1208/2012 г. , за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 290 ГПК и е образувано по касационна жалба, подадена от [община] срещу въззивно решение № 280/16.07.2012 г. на Смолянския окръжен съд, постановено по гр.д. № 247/2012 г.
Касаторът излага доводи за противоречие с материалния закон.
Насрещната страна С. Ш. Д. е отговорил в срока по чл. 287, ал. 1 ГПК, че жалбата e неоснователна.
Касационното обжалване е допуснато за тълкуване на чл. 15, ал. 3 от ЗОБ /в редакцията към ДВ, бр. 107 от 2003 г./ по въпроса дали приемането на бюджета на общината за съответната година е основание за изискуемост на вземането за плащане на възнаграждение на председателя на общинския съвет.

Съставът на Върховния касационен съд дава следното разрешение:

По силата на чл. 15, ал. 3 от ЗОБ /в редакцията й към ДВ, бр. 107 от 2003 г./, след изтичането на срока за приемане на общинския бюджет до приемането на нов, се спира възнаграждението на председателя на общинския съвет и на общинските съветници. Касае се за отлагателно условие, предвидено по законодателен ред, което, обаче не унищожава, нито погасява вземането за заплащане на възнаграждение. Пречката отпада с приемане на бюджета за съответната година, а ако това не е изрично сторено, с приемане на бюджета за следващата календарна година.
Решението на въззивния съд е съобразено с така даденото тълкуване.
Предявен е иск по чл. 128 КТ и той е частично уважен от въззивната инстанция.






















Съдът установил, че С. Д. е бил председател на Общински съвет Р. през исковия период от време, участвал е в проведените заседания на общинския съвет, както и в работата на комисията, в която е бил член.
Не е получил трудово възнаграждение.
Съдът установил още, че бюджета на общината е приет за 2011 г., но не и за 2009 и 2010 г.
Правилно е прието е, че съгласно чл. 15, ал. 3 от ЗОБ /в редакцията й към ДВ, бр. 107 от 2003 г./ е било налице спиране на изплащане на възнаграждението, дължимо за 2009 и 2010 г. С приемането на следващия бюджет – за 2011 г. дължимото за предходните две години трудово възнаграждение е станало ликвидно и изискуемо.
В заключение следва да се приеме, че обжалваното решение не страда от пороците, въведени като основание в касационната жалба.
То следва да бъде оставено в сила.
МОТИВИРАН от горното, Върховният касационен съд, състав на четвърто гражданско отделение


Р Е Ш И:


ОСТАВЯ В СИЛА въззивно решение № 280/16.07.2012 г. на Смолянския окръжен съд, постановено по гр.д. № 247/2012 г. от съд.
РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: