Р Е Ш Е Н И Е
№ 96
София, 06,07,2010 година
Върховният касационен съд на Република България,ТК,
първо търговско отделение, в съдебно заседание на двадесет и първи юни
две хиляди и десета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛА ХИТРОВ
ЧЛЕНОВЕ:ЕЛЕОНОРА ЧАНАЧЕВА
ЕМИЛ МАРКОВ
При участието на секретаря Н. Такева
изслуша докладваното от съдията Ел. Чаначева т.дело № 886/2009 година, за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството
е по чл.290 ГПК.
“
Г”Е. – гр. Х. е подал касационна жалба срещу решение № 20 от 02.04.2009г. по
гр.д.789/07г. на Сливенски окръжен съд, с което е потвърдено решение
№296/25.06.2007г. по гр.д. №2363/06г. на Сливенски районен съд за отхвърляне на
предявения от дружеството - касатор против К. А. К. от гр. С. иск с правно
основание чл.108 ЗС.
Касаторът
е поддържал оплаквания за постановяване на обжалвания съдебен акт в нарушение
на процесуалните правила, както и необоснованост на направените от решаващия
съд правни изводи – основания по чл. 281, т.3 ГПК. В тази връзка е развит довод
за неправилност на изводите на съда по отношение на приетите за релевантни
предпоставки на нормата на чл.17а ЗППДОП/отм./ във
връзка с трансформиране на правото на управление в право на собственост в
лицето на търговското дружество. Развити са и подробни доводи за установеност
на активната материалноправна легитимация по ревандикационния иск и така е обоснована неговата
основателност.
Ответникът по касация- К. А. К. от гр. С. не е заявил
становище.
С определение №183 от 12.03.2010г., постановено по
делото е допуснато касационно обжалване на решението на въззивния
съд на основание чл.280, ал.1, т.2 ГПК.
Върховният касационен съд, състав на първо търговско
отделение, след като прецени данните по делото приема следното:
С решението, предмет на касационно обжалване, състав
на Сливенски окръжен съд е приел, че ищеца – въззивник
в производството основава своето право на собственост върху спорния имот на
разпоредбата на чл.17а ЗППДОП/отм./ и наличие на
универсално правоприемство спрямо МСП “ М. ” – гр.
С.. Така поддържаната активна материалноправна
легитимация, обаче, не била установена по спора, тъй като чл.17а ЗППДОП / отм./не се прилагал за недвижими имоти, които били
определени за държавни и обществени нужди и не били усвоени от държавните
предприятия, какъвто бил и разглеждания случай, изведено от това, че ищецът не
доказал факта на предоставяне на процесния имот за
стопанисване и управление на някое от предприятията – праводатели,
както и това, че е бил усвоен за нуждите на предприятието и е бил включен като
актив в баланса му към 31.03.1991г. Прието е обаче, че самото отчуждаване на
имота от физическите лица – негови собственици, съобразно представените решения
на Министерски съвет № 1460/62г., №14/66г. и №289/69г. установявали валидно
проведено отчуждително производство и доказвали осъществяване на предвидения
фактически състав на това отчуждаване, но това обстоятелство, не доказвало
правата на ищеца, поради неустановеност на преминаване на спорната недвижима
вещ в неговия патримониум с акта на преобразуването
му в търговско дружество. Макар и да е приел, че не следва да разглежда
противопоставеното от ответника придобивно основание,
съдът е отбелязал, че установената с АДС №8037/95г.държавна собственост и
включването на имота в територия по пар. 4 ПЗР ЗСПЗЗ
определяло и специален ред за придобиване собствеността върху него, като твърдяния оригинерен способ е
изключен, тъй като давностното владение не може
валидно да бъде упражнявано срещу държавата.
Поставеният от касатора материалноправен въпрос, разрешен от въззивния
съд с обжалваното решение е въпросът относно елементите на придобивното
основание по чл.17а ЗППДОП/ отм./ във връзка с
установяване на активната материалноправна
легитимация на ищеца по ревандикация. С оглед това е
поддържано противоречие с приетото с решение №1079/05г. на ВКС, ІV г.о.,
решение №889/07г. на ВКС, ІІ г.о., решение №81/08г. на ВКС V г.о. и решение №
391/03г. на ВКС, ІV г.о., с които е мотивирано, че ако на държавно предприятие
е предоставен недвижим имот за стопанисване или управление, с акта на
преобразуването му в еднолично търговско дружество собствеността върху този
имот преминава в патримониума на това дружество.
Настоящият състав на ВКС, с оглед посочените различни
разрешения на поставения материалноправен въпрос,
дадени с решение №1079/05г. на ВКС, ІV г.о., решение №889/07г. на ВКС, ІІ г.о.,
решение №81/08г. на ВКС V г.о. и решение № 391/03г. на ВКС, ІV г.о. и
обжалвания съдебен акт, на основание чл.291, ал.1 ГПК приема следното:
С диференциацията на съществувалата, с оглед чл.15
Конституцията /1971г. отм./единна държавна
собственост последователно, законодателно е поставян въпросът за транслацията
на правото на собственост върху имуществото, предоставено от държавата на
държавните предприятия за стопанисване и управление. Макар и с чл.62 ТЗ /
ред.1991г./ и ЗОЕТДДИ /отм./ да е регламентирана
изрично възможността за образуване и преобразуване на държавните предприятия в
еднолични търговски дружества с държавно имущество, в тях не са очертани вещноправните последици от преобразуването. За първи път
тези последици са регламентирани с ПМС №201/25.10.1993г. за прехвърляне на
вещни права върху недвижими имоти при образуването, преобразуването и
приватизирането на държавни предприятия. С това постановление е установена
вещната транслация на правото на собственост, принадлежало до този момент на
държавата върху имуществата - движими и недвижими, които са били предоставени
на предприятията за стопанисване и управление към момента на преобразуването на
тези предприятия в еднолични търговски дружества. С разпоредбата на чл.17а
ЗППДОП/ отм./ по същество е възпроизведена
разпоредбата на чл.1, ал.1 ПМС №201/93г. / една от очертаните в постановлението
хипотези/, като окончателно е определено преобразуването на държавни и общински
предприятия като деривативен способ за придобиване на
право на собственост. Този извод следва от това, че преобразуваното търговско
дружество придобива собствеността само ако имота е бил собственост на
държавата, респ. общините при условията на частно правоприемство.
Обсъжданата норма на чл.17а ЗППДОП/ отм./ установява,
че при преобразуването на държани предприятия в еднолични търговски дружества с
държавно имущество, имуществото предоставено за стопанисване и управление на тези
предприятия с акта на преобразуването се предоставя в собственост на тези
дружества, освен ако не е предвидено друго. От този регламент следва да бъдат
изведен и фактическия състав, образуващ сложния юридически факт на придобиване
право на собственост по цитирания текст. Изисква се наличие на собственост в
лицето на държавата по отношение на конкретно определено имущество,
отстъпването на това имущество за управлението и стопанисването му от държавно
предприятие, което в момента на преобразуването му в търговско дружество има
право на оперативно управление върху него, включването в баланса на
новообразуваното дружество на това имущество и съответствието на това право с
акта на преобразуването му / т.е. в този акт следва да не е предвидено друго по
отношение на включването на имуществото в капитала на новообразуваното
еднолично търговско дружество/.становяването на
наличие на право на собственост в лицето на търговското дружество следователно,
изисква установяване на всички осъществени факти относими
към посочения фактически състав в съотносимост на кумулативност. Законът не поставя никакви други изисквания
за валидното осъществяване на вещната транслация. Поради това с установяването
на изброените факти следва да се счита, че правото на собственост е преминало в
патримониума на търговското дружество и то се
легитимира като негов собственик.
С оглед разпоредбата на чл.291, ал.1 ГПК, ВКС, в
настоящия си състав приема за правилна практиката, обективирана
с решение №1079/05г. на ВКС, ІV г.о., решение №889/07г. на ВКС, ІІ г.о.,
решение №81/08г. на ВКС V г.о. и решение № 391/03г. на ВКС, ІV г.о.
По основателността на касационната жалба:
Съставът на Сливенски окръжен съд е мотивирал
неоснователност на предявения ревандикационен иск,
като е приел за недоказано правото на собственост в лицето на ищеца. Изводът е
направен при неизясненост на фактите, които са приети
за установени, при необсъждане на събрания
доказателствен материал и съобразяването му с нормативния регламент на
правоотношението към момента на неговото възникване. Основателно в тази връзка
е оплакването на касатора относно приетото за
предпоставките, които следва да бъдат налице, при обсъждане на поддържаното придобивно основание по чл.17а ЗППДОП/отм./.
С оглед разрешаването на поставения релевантен по спора въпрос, решаващият
състав е следвало да разгледа установените по спора факти в контекста на
очертания по-горе фактически състав. Основателността на предявения петиторен иск предполага пълно и главно доказване на
правото на собственост в лицето на ищеца, както и обсъждане на
противопоставеното от ответника и заявено от него конкурентно право по
отношение на имота- предмет на спор. Поради това въззивният съд е следвало да
изясни към кой момент и дали държавата е станала собственик на спорния имот, включително
и чрез изпълнение на задълженията си по чл.157 ГПК / отм./.
Изслушаните по делото експертизи общо дават заключение, че процесния
имот е бил включен в отчуждените с РМС 1460/62г., РМС №14/66г. земи но този
извод няма фактическа обосновка. Същественият факт, поради който е било
необходимо да бъдат използувани специални технически познания е този свързан с
валидното отчуждаване на конкретния имот / в границите му очертани към
постановяване на РМС, включително и тези описани в договора за доброволна делба/,
поради което експертите е следвало да проследят статута на спорния имот, във
връзка с извършените отчуждавания по чл.101 ЗС / отм./,
като съдът вземе предвид, че регламента на тези отчуждавания се е съдържал в
приложимия към тях ПОИДОН/ отм., издаден в приложение
на чл.107 ЗС / отм./, който е изключвал приложимостта
на общия благоустройствен закон – ЗПИНМ/ отм./ -
изрично чл.33 ПОИДОН/отм./. Цитирания правилник
детайлно определя процедурата по това отчуждаване и макар, че изпълнението й не
е условие за транслацията на правото на собственост в патримониума
на държавата, поради непосредственото отчуждително действие на акта на МС,
съобразно чл.101, ал.3 ЗС / отм./, провеждането й е
индицирало от кого и как е било извършено отчуждаването / така дори и от събрания
доказателствен материал е можело да бъде изведено за конкретния процесен имот от кого и как е било отчужден/. Съдът, обаче
не е констатирал това, че експерта / вж. заключение от 29.02.2008г./ е
разглеждал отчуждаването на имота към обсъждания момент, с оглед очуждителна процедура спрямо ответника, като не е отчел, че
това не е валидно дадено заключение, тъй като страната не е поддържала, че към
постановяване на разпорежданията на МС е била негов собственик, а е твърдяла
точно обратното –К. е заявил, че е придобил собствеността върху спорната
недвижима вещ по наследство и доброволна делба извършена през 1986г., а
неговите праводатели са установили давностно владение към 1963г., т.е. вещото лице е следвало
да установи наличие на отчуждаване спрямо неговите наследодатели, а не спрямо
него. Освен това във връзка с поддържания факт на установяване на това владение
към 1963г., съдът е следвало да изиска, вещото лице да установи кой е бил
собственик на имота по разписен списък към 1962г. / разпореждане №1460/
28.08.1962г./ и дали същият е бил валидно отчужден същата година по реда на
ПОИДОН/ отм./- тези данни са необходими с оглед
разглеждането на конкурентните основания противопоставени от страните. Ако по
силата на разпореждането на МС / във връзка с отчуждаването по реда на ПОИДОН- арг. чл.101, ал.3 ЗС / отм./
имота е преминал в патримониума на държавата, то
физическото лице установило давностно владение към
1963г. не е могло да го придобие на това оригинерно
основание, с оглед забраната по чл.86 ЗС/отм./. Ако,
обаче, бъде установено, че имота не е бил надлежно отчужден с актовете на МС,
то и той не е станал държавна собственост, независимо от това дали фактически е
бил включен в земите отредени за ползване от държавното предприятие. След
установяване на тези релевантни факти, следва да бъде констатирано от
експертите към кой момент процесния имот е бил
приобщен към отчуждените в полза на държавата земи и включен в предадените за
управление и ползване земи на праводателя на ищеца,
както и да бъде проверена документацията на ищеца- в канцеларията на
дружеството, с оглед която именно, експерта е следвало да проследи както
включването в баланса на това дружество на процесния
имот, така и евентуалните промени, осъществени впоследствие съобразно ПМС
№56/29.03.1994г. за поетапно прекратяване дейността и ликвидиране на
последствията от добива и преработката на уранова суровина. В тази връзка
следва да се вземат предвид не представените по делото данни, съобразно които
експертите са давали своето заключение, а документацията на дружеството – ищец,
като изрично бъде установено, дали и кога имота е бил включен в неговия баланс
– чрез проследяване на записванията по сметка -201 – земя, тъй като
незаконосъобразно в тази насока вещото лице се е позовавало на експертиза изслушана
по друго дело – факт който е следвало да бъде констатиран от решаващия състав.
Освен това, ирелевантно за наличието на материалноправната активна легитимация, е това, че не е
било установено фактическото предаване на имота от праводателя
на ищеца, тъй като вещната транслация е юридически факт, настъпващ независимо
от фактическите действия с признатото универсално правоприемство
/ решение №3921 /31.11.1991г. по ф.д. 2852/91г. на Сливенски окръжен съд, ф.о./
Ирелевантни са и промените, настъпили в регулационния
статут на имота към 2006г., тъй като те нямат относимост
към твърдяното право на собственост върху имота,
определено от това доколко е било доказано осъществяване на фактите, относими към очертания по- горе фактически състав на чл.17а
ЗППДОП/ отм./. В производството по чл.108 ЗС, ищецът
доказва именно тези факти в съотвествие със заявеното
право и основанието за неговото наличие. Поради това неоснователно е
разбирането на касатора, че е установил правото си на
собственост, позовавайки се на АДС /№ 8037/95г. Този акт има констативен, а не конститутивен характер, установява права, но не ги създава,
още повече, че към момента на издаването му-1995г. той е констатирал факт,
противен на твърдяното от страната,че към датата на
издаването му тя е била собственик на спорния имот, т.е. твърдяно
като налично е право на собственост, а не право на оперативно управление в
полза на държавно предприятие.
Следователно, с оглед установеното с т.11 на ТРОСГК на
ВКС №1/2001г., / производството пред СлОС е по реда
на чл.196 ГПК / отм.//, въззивният съд не е изпълнил
своето задължение да упражни контрол върху работата на експертите и да изслуша
техническа експертиза, която да даде релевантно заключение по така поставените
въпроси. Едва след уточняване по този ред на това дали процесния
имот е станал държавна собственост и кога- от кого и по какъв ред е бил
отчужден, дали е бил сред предоставените за оперативно управление на праводателя на ищеца земи, дали същия по реда на правоприемството е преминал към момента на преобразуване на
дружеството- ищец в неговия патримониум, дали въобще
е бил включен в баланса му и дали е бил изключен изрично впоследствие от него,
по предвидения от закона ред, следва да бъдат направени и релевантни изводи за
активната материалноправна легитимация по иска и
съответно да бъде разгледано в контекста на посочените факти и
противопоставеното придобивно основание от ответника,
чието евентуално наличие изключва правата на ищеца и също води до извод за
неоснователност на ревандикационния иск.
Съобразно изложеното и на основание чл.293, ал.3 ГПК,
обжалваното решение следва да бъде отменено, а делото да бъде върнато на
въззивният съд за ново разглеждане, с оглед констатираните процесуални
нарушения.
По тези съображения Върховният касационен съд, състав
на първо търговско отделение
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
решение № 20 от 02.04.2009г. по гр.д.789/07г. на Сливенски окръжен съд.
ВРЪЩА
делото за ново разглеждане от същия съд при друг въззивен
състав .
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: